2020-04-07 05:55Pressmeddelande

Anders Melldén winesplainar vad som egentligen är värt att veta om vin

Bokomslag: Winesplaining Bokomslag: Winesplaining

Vad är vin? Egentligen något väldigt enkelt: jäst druvmust och inget annat. Men för många är det något svårt och vinvärlden är full av möjligheter att göra bort sig och välja fel. I sin bok Winesplaining – Värt att veta om vin berättar sommelieren och vinjournalisten Anders Melldén på ett underhållande och lärorikt sätt hur man ska tänka kring drycken som sätter guldkant på tillvaron.

— I mitt yrke har jag mött, intervjuat och ibland bara – över ett glas vin – småpratat med fantastiska vinmakare, vinsäljare och importörer. Jag har sett deras arbete på massor av platser i världen, ibland tagit del av det praktiskt och försökt dra mina egna slutsatser. Det är den samlade kunskapen som utgör stommen till den här boken, säger Anders Melldén.

Varför smakar vin egentligen som det som det gör, ser ut som det gör och hur kan man välja ett vin som är bättre för både en själv och planeten? Vad är det för skillnad på naturvin, ekologiskt och biodynamiskt? Vilka tillsatser får vinet innehålla och varför står dessa aldrig på flaskan? Och får man verkligen mer ont i huvudet av rött vin än av vitt?

Anders Melldén rätar ut frågetecken och förklarar det moderna vinets kemi. Idén till boken föddes ur projektet med samma namn, där Anders på sina sociala medier publicerar korta videor där han krossar och reder ut vinmyter.

“Vi svenskar har historiskt sett druckit mjöd, öl och sprit – vinet kom in i vår vardag först i slutet av 1900-talet. När Systembolaget startade 1955 var relationen mellan försäljningen av sprit och vin ungefär 90–10. Idag är det precis tvärtom. Vi är alltså relativt nya på vin och har inte haft någon egen produktion att tala om förrän de senaste åren. Att vi därför har mängder av frågor om vin är inte så konstigt.”

— ur boken

Anders Melldén är sommelierutbildad författare, föreläsare och vinjournalist. Han skriver i bland annat Svenska Dagbladet, Gourmet, Törst och Livets Goda. Han har tidigare skrivit boken Rosévin - Historien, vinerna & maten därtill (2016).

Boken utkommer den 1 maj 2020.