2020-11-10 07:45Pressmeddelande

Bli motiverad att träna med Stephan Wilsons nya bok

Att träna och känna sig stark både fysiskt och mentalt är en passion som Stephan Wilson vill dela med sig av. För många är han den peppiga och glada programledaren känd från bland annat Stephan på glid, Min klassiker, Lilla Sportspegeln och Bolibompa, men resan dit var inte det minsta utstakad eller förutsägbar.

— En viktig ingrediens för mig till motivation är inspiration och lust, att det finns mål och mening i det jag gör. Ett av sätten som det kan yttra sig på är att visa andra att förändring är möjlig genom att ta vara på sin utvecklingspotential och vara ett föredömligt exempel. Jag är inte någon coach eller personlig tränare utan mer som en träningskompis för den som vill komma igång och träna, säger Stephan Wilson.

Barndomen var präglad av mobbning, rasism och utanförskap. Stephans familj hade inte råd med sportutrustning, han var livrädd för vatten och skidåkning var något för “Svenssons”. Idag har Stephan klarat En svensk klassiker tre gånger, dvs att genomföra Vasaloppet, Lidingöloppet, Vansbrosimmet och Vätternrundan på ett år. Genom sin berättelse vill Stephan ta med sig läsaren på en resa mot egna personliga världsrekord. Och allt börjar med att hitta motivationen.

Motivationsresan är träningsboken både för den som har svårt att hitta energin att lämna soffan och för elitmotionären som behöver nya infallsvinklar. Boken är fylld med råd och tips för hur du tacklar den mentala träningen lika bra som den fysiska. Ramen för boken är de fyra grenarna i en svensk klassiker; skidåkning, löpning, cykling och simning, men det viktigaste är att hitta motivationen att göra något som roar just dig och förhöjer din livskvalitet. Som Stephan säger: När man väl börjar fatta grejen är det nästan som en förälskelse.

"De fyra årstiderna i vårt land har berikat mig och min syn på livet har förändrats i grunden. Jag är mycket gladare, lider inte av någon höstdepression eller drabbas av vemod över att den mörka svenska vintern är i antågande. Jag tränar regelbundet, vilket betyder nästan varje dag. Träningen är en integrerad del av mitt liv och ger mig energi. Ingen träningsdag är den andra lik. Och den blir av även om tiden egentligen inte finns där, den får bara anpassa sig efter min verklighet. Min nya verklighet."
— ur boken

Stephan Wilson har medverkat i flera framgångsrika tv-program. Mest känd är han kanske från serien Stephan på glid där han på stapplande steg försökte förstå sig på fenomenet längdskidor. För barnfamiljer är han också ett bekant ansikte från Lilla Sportspegeln, Bolibompa och Lilla Aktuellt. Idag driver Stephan ett produktionsbolag vars senaste tv-serie, Min klassiker, nått hundratusentals. Att hjälpa andra hitta glädjen i träning har blivit hans största drivkraft. Stephan har tidigare i år släppt ljudboksserien Kom i form och löpträna med Stephan Wilson.

Boken utkommer den 1 december 2020.