2020-04-21 05:30Pressmeddelande

Dags att ändra kurs - Bok om samtid och framtid hjälper oss förstå vilka vi kan bli efter krisen

Bokomslag: På spaning efter den tid som kommer Bokomslag: På spaning efter den tid som kommer

All form av framtidsspaning måste börja här och nu. Det är sociala och kulturella faktorer i samtiden som sitter på information om framtiden. Boken På spaning efter den tid som kommer gräver under ytan och ger inte bara en glimt av framtiden utan också en djupare beskrivning av samtiden. I boken ges en förståelse av underliggande värderingar och föreställningar som behövs för att kunna avgöra vad som är sannolika och mindre sannolika riktningar för vårt samhälles utveckling - även i kristider och efter kristider.

—  Att det skulle komma en pandemi visste de flesta, frågan var bara när. Sen kom den och samhället vändes upp och ned. Att ha kunskap eller information om vad som “kan” hända säger ingenting om hur vi som människor eller hur samhället faktiskt kommer att reagera när det vi visste faktiskt händer. Vad det däremot säger är att bristfällig förståelse för samtiden och människors faktiska beteenden kan ställa allt på ända, säger Katarina Graffman.

Vad händer nu när vi börjar blicka framåt: vad är det egentligen för samhälle vi vill ha? Vill vi bara gå tillbaka till det som varit eller vill vi omfamna detta tillfälle att ändra kursriktning?

Författarna Katarina Graffman, Emma Lindblad och Jacob Östberg lyfter fem fenomen som särskilt betydelsefulla i samtidskulturen: konsumtion, mainstream, hållbarhet, bubblor och äkthet. Utifrån denna djupare förståelse av tidsandan och hur vi människor verkligen är, kan vi se mönster och skönja det som komma skall. Inte som en kristallklar digital bild, utan mer som ett analogt fotografi som håller på att framträda i framkallningsvätskan.

“Förståelsen för att människor agerar baserat på en annan bevekelsegrund än den förnuftigt rationella kallar vi humanistisk rationalitet. Den humanistiska rationaliteten innebär att människor låter saker som social samvaro och kulturella koder spela huvudrollen när de bestämmer hur de ska leva sina liv. Ska man förstå denna typ av rationalitet måste man integrera en vidare förståelse av människors beteenden än vad vi konventionellt gör när vi uttalar oss om huruvida någon beter sig förnuftigt eller inte. Det är förvisso mycket enklare att döma människors beteenden som skamliga för att de inte följer det som vi anser vara förnuftigt eller teknokratiskt rationellt. Men vill man förstå den humanistiska dimensionen måste man istället sätta sig in i andra människors sociala och kulturella kontexter, vilket kräver såväl tid och engagemang som andra förståelseverktyg än dem vi är vana vid.”
—  ur boken

"Den här välskrivna och engagerande boken tar pulsen på tidsandan och berättar inte bara vilka vi är utan också vilka vi håller på att bli." – Thomas Hylland Eriksen, professor i socialantropologi vid Universitetet i Oslo

"Eureka! Äntligen en träffsäker uppgörelse med marknadens mirakelkurer, mainstreamkulturens blinda fläckar och ekonomismens och konsumismens konsekvenser." – Alexandra Pascalidou, författare och journalist

"Läste boken med stort intresse. Är helt uppslukad av de här frågorna. Så bra och viktig, hoppas den får så många läsare som den förtjänar!" – Helena von Zweigbergk, författare och spanare i P1

Katarina Graffman är doktor i kulturantropologi, forskare, föreläsare och författare. Under två decennier har Katarina hjälpt företag att förstå konsumtionskulturen och människors beteenden.

Emma Lindblad är doktor i modevetenskap och forskar och föreläser om konsumtionskultur relaterat till vilka vi är och hur vi lever våra liv. Hon är publicerad i vetenskapliga publikationer både i Sverige och internationellt.

Jacob Östberg är professor i reklam & pr vid Stockholms universitet där han forskar om konsumtionskultur med fokus på hur mening skapas i gränslandet mellan företagens aktiviteter, populärkultur och media, samt människors dagliga liv. Utöver sin vetenskapliga produktion har Jacob skrivit ett flertal böcker.

Katarina och Jacob har tillsammans tidigare gett ut boken Vi är vad vi köper - Konsumtionskulturen är här för att stanna (2018).

Boken utkommer den 23 april 2020.