2019-09-25 05:30Pressmeddelande

Kent Revedal delar med sig av både egna erfarenheter och fakta i bok om smärta

Bokomslag: Leva med långvarig smärta Bokomslag: Leva med långvarig smärta

2010 kraschade Kent Revedal med sin motorcykel och på ett ögonblick förändrades allt. Kent bestämde sig för att acceptera sin nya situation och välja livet. Trots ett liv med rullstol och ständig smärta valde han att söka en väg framåt. Om detta skriver han i sin nya bok Leva med långvarig smärta.

— Sedan 2010 har jag levt med smärta. Min smärta har sett olika ut under olika perioder, vilket resulterat i att jag provat olika sätt att hantera den – ibland framgångsrikt, men långt oftare utan större framgång. Syftet med den här boken är att dela med mig av de erfarenheter och kunskaper jag samlat på mig under min ständigt pågående smärtresa. Jag har ända sedan olyckan sökt hjälp, råd, vård, vägledning och kunskap för att kunna ha ett så bra och rikt liv jag kan, trots smärtan. Boken ger teoretisk kunskap om smärta, men framförallt visar den på ett antal möjliga strategier att ta till för att hitta på vägen framåt, säger Kent Revedal.

När smärtan inte försvinner kan tillvaron handla mer om att överleva än att leva. Hopplösheten och missmodet riskerar att ta över. Men det finns vägar att öka livskvalitén, mitt i smärtan. I Leva med långvarig smärta delar Kent med sig av erfarenheter och kunskaper han samlat på sig under sin ständigt pågående smärtresa. Boken ger kunskap om smärta men framförallt visar den på ett antal olika medicinska, fysiska, mentala och sociala strategier för att ska kunna skapa ett så rikt liv som möjligt. Även om smärtan finns kvar i någon form behöver den inte hindra en från att leva.

Våren 2013 utkom Kents självbiografiska bok Smällen – Att tvingas återupptäcka livet, skriven tillsammans med journalisten Simon Bynert. I samband med det medverkade han bland annat i Anja Kontors intervjuprogram När livet vänder i SVT. Leva med långvarig smärta är en djupare inblick i hur han levde vidare efter smällen.

"Det var ett i stort sett nytt liv som nu låg framför mig, som jag inte hade en aning om vad det skulle innebära. Det fanns inga tidigare referenser i mitt liv som gjorde att jag kunde ha någon aning. När man är mitt i livet har man en stor del avframtiden utstakad. Även om man som jag bytt karriär ett par gånger så vet man vad man kan och i stort vart man är på väg i livet. Allt det där försvann på en sekund. Olyckan skapade, förutom den fysiska skadan, ett existentiellt vakuum och en existentiell ångest."  — ur boken

Kent Revedal är företagare, föreläsare och konsult. Han kör fortfarande motorcykel, men nu på tre hjul. Detta är hans andra bok. Han har tidigare skrivit Smällen – Att tvingas återupptäcka livet som kom ut 2013.