2020-05-05 05:55Pressmeddelande

Philip Bäckmo ger i ny bok 42 tips för aktiva kärleksrelationer

Bokomslag: Kärleken väntar Bokomslag: Kärleken väntar

Efter att i över tio års tid hjälpt par hantera utmaningar, problem och svårigheter, upplevde psykoterapeuten Philip Bäckmo att det saknades en viss typ av bok. En bok som hjälper par att hålla kärleken vid liv i långa relationer. I relationsböcker beskrivs ofta delar av en relation, till exempel kommunikation eller intimitet, men få böcker ger en tydlig helhetsbild av vad som krävs för att vårda kärleken. I Kärleken väntar ges ett helhetsperspektiv med 42 tips för att stärka relationen.

— Att reducera en parrelation till en uppsättning tips är naturligtvis en förenkling, men avsikten är att vara så konkret som möjligt för att hjälpa par att vara aktiva i sina relationer. En långsiktigt hållbar kärlek kräver nämligen att vi aktivt vårdar den, annars faller den förr eller senare sönder. Och då behöver vi veta vad vi bör och kan göra. Jag ville skriva en bok som par faktiskt kan använda, eftersom många saknar kunskap om hur de ska vårda sin relation, säger Philip Bäckmo.

Boken är baserad på Philips erfarenhet av att möta många par med olika typer av relationssvårigheter, samt i aktuella teorier och forskning om välfungerande parrelationer. I boken beskriver han hur varje relation vilar på fyra pelare; god vänskap, konstruktiva konflikter, bibehållen passionen samt gemensam mening och beskriver hur du kan vara aktiv inom samtliga dessa områden. Motsatsen, passivitet, leder förr eller senare till en försvagad kärlek.

"En gräsklippare, en bil, en dator – allt med en viss grad av komplexitet kräver omvårdnad och underhåll. Annars slutar de att fungera som det är tänkt att de ska. Varje trädgård kommer snart att vara övervuxen med ogräs om den inte sköts. Varje hus kommer att få allvarliga brister om det inte sköts om aktivt. I relationer gäller samma enkla grundregel. Även ett äktenskap faller sönder om det inte tas om hand ordentligt."

– ur boken

Philip Bäckmo är beteendevetare, legitimerad psykoterapeut och parterapeut, verksam i privat mottagning i Växjö. Han är vidareutbildad inom olika metoder för relationsutveckling och parterapi. Hans första bok, Själen är ett verb utkom 2018 och fick ett varmt mottagande. Philip bor utanför Växjö med sin fru Sara och fyra barn.

Boken utkommer den 20 maj 2020.