2020-04-23 06:00Pressmeddelande

Spara som de verkliga experterna

Bokomslag: Mer pengar för pengarna Bokomslag: Mer pengar för pengarna

Coronakrisen och dagens ekonomiska turbulens visar hur viktigt det är att ta hand om sin privatekonomi. Nu kommer personerna bakom hyllade rådgivningssajten Småspararguiden med sin första bok. I Mer pengar för pengarna visar Andreas Runnemo, Patrick Siegbahn och Elisabeth Wass hur banker och försäkringsbolag utnyttjar småsparares okunskap och hur vi borde agera för att det ska bli mer pengar över.

Andreas Runnemo och Patrick Siegbahn hade välbetalda jobb inom finansbranschen när de upprördes över hur rådgivare lurade in folk i dyra fonder. Det blev startskottet för den oberoende rådgivningstjänsten Småspararguiden och så småningom fick de med sig den lika upprörda pensionsexperten Elisabeth Wass.

— De flesta vet om och litar på att vaccin är bra, att godis är dåligt för tänderna och att små barn bör sitta i en bakåtvänd bilbarnstol. Vi tycker att det borde vara lika självklart att välja en billig aktiefond för sitt långsiktiga sparande. Det är nämligen vad de verkliga experterna rekommenderar och om alla Sveriges småsparare gjorde så skulle de slippa flera miljarder kronor i onödiga avgifter varje år. Vi ogillar starkt hur många i princip ger bort sina pengar till överbetalda finanssäljare och det är anledningen till att vi startade Småspararguiden och nu har skrivit den här boken. Vi vill visa att det inte alls är så svårt som många tror att ta hand om sin privatekonomi på ett vettigt sätt, säger Patrick Siegbahn.

Boken fungerar lika bra för den som bara vill ha enkla, effektiva råd för sin ekonomi som för den som verkligen vill förstå en värld som ofta framstår som obegriplig. Läsaren får veta vilka sparprodukter och aktörer hen ska undvika och hur de verkliga experterna själva gör med sparande, pensioner, bostadsköp, lån och försäkringar. På område efter område kokar författarna ner teori och forskning till några få centrala råd som är förvånansvärt enkla att förstå och riktigt lönsamma att tillämpa.

"På kort sikt är investering i aktier ett ganska riskabelt lotteri. Du kan däremot vara ganska säker på att aktiemarknaden går upp över tid. Ett sparande i en fond med många olika aktier är därför det säkraste sättet som finns att se till att du har bra med pengar långt in i framtiden. Vi rekommenderar därför alla som sparar på mer än tio års sikt att ha sina pengar i aktier eller aktiefonder."

—  ur boken

Andreas Runnemo är civilingenjör från KTH med inriktning finansiell matematik och civilekonom från Handels. Han har över 10 års erfarenhet från finansbranschen där han innan Småspararguiden har jobbat på hedgefond, storbank och livförsäkringsbolag. Trots att Andreas själv har suttit på hedgefond och byggt avancerade algoritmer för att slå börsen har han alltid haft sina egna pengar i billiga indexfonder.

Patrick Siegbahn har civilingenjörsexamen i teknisk fysik från KTH. Efter tre år som kvantitativ riskanalytiker och senare fyra år som hedgefondanalytiker ledde ett spirande samhällsengagemang till en anställning på Finansinspektionen. Där grodde frustrationen ännu mer över branschens fulknep.

Elisabeth Wass är civilekonom och har i över 30 års tid jobbat med nästan allt som har med pensionssparande och pensionsplaceringar att göra, på försäkringsbolag, som pensionsansvarig på stor koncern och hon har även gjort analyser av andra länders pensionssystem för OECD i Paris. Redan under 90-talet började hon ondgöra sig över provisioner och försäljning av dyra produkter, som kamouflerades som rådgivning.

Småspararguiden erbjuder oberoende finansiell och privatekonomisk rådgivning. Särskilda meriter är att de avslöjat skandalbolaget Allra och fått konsumentpriset Blåslampan.

Boken släpps den 4 maj 2020