2020-06-30 08:05Pressmeddelande

Stiftelsen Affärsvärldens stipendium till bok om AI

Stiftelsen Affärsvärlden utlyser varje år stipendier för upp emot 400 000 kr. I år delas för andra gången ett större stipendium på 200 000 kr ut till ett bokprojekt med relevans för svenskt näringsliv och ekonomi. Stiftelsen har beslutat att ge årets bokstipendium till Fredrik Björkman för en reportagebok om artificiell intelligens, AI.

Artificiell intelligens, AI, är 2000-talets industriella revolution. Allt fler ledande näringslivsprofiler pekar ut AI som den avgörande faktorn för hur det svenska näringslivet, den svenska ekonomin och den svenska innovationskraften kommer att stå sig under 2020-talet.

- Genom att prata med industriledare, beslutsfattare, forskare och innovatörer vill jag undersöka vad som krävs av svenska bolag för att ha en chans att konkurrera på toppnivå, under de närmsta fem åren. Boken ska också ge en bild av artificiella intelligensens utveckling genom historien, säger Fredrik Björkman.

– Vi fick in många bra ansökningar men valet blev till slut ändå enkelt. Genom att möjliggöra en analytisk reportagebok om AI kan Stiftelsen Affärsvärlden bidra till att öka kunskapen om och intresset för en faktor som kan få avgörande betydelse för näringslivet och utvecklingen av samhällsekonomin, säger Stiftelsens ordförande Anna Karin Källén.

– Vi ser verkligen fram emot att få ge ut den här boken. Den behandlar ett viktigt ämne på ett nytt sätt och vi tror att boken verkligen kan göra skillnad på många plan, säger Michael Tegnér, grundare av Roos & Tegnér.

Fredrik Björkman är idag journalist på Dagens industri, dessförinnan mångårig journalist på Sveriges Radio. Han har bevakat svenska startupscenen, digitala mediers påverkan på demokratier och storbolagens nystartade AI-projekt.

För mer information, kontakta:

Anna Karin Källén, ordförande Stiftelsen Affärsvärlden, 0734-33 20 85

Micke Tegnér, grundare & affärsutvecklare, Roos & Tegnér, 0706-40 58 65